Weeshuis Centre L' Espoir - Reisverslag uit Abidjan, Ivoorkust van Sanne Geers - WaarBenJij.nu Weeshuis Centre L' Espoir - Reisverslag uit Abidjan, Ivoorkust van Sanne Geers - WaarBenJij.nu

Weeshuis Centre L' Espoir

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

02 Mei 2008 | Ivoorkust, Abidjan

Vandaag zijn we in een weeshuis geweest ( check de site http://www.lottilatrous.ch/ ) . Ik heb de 4 maanden dat ik hier werkte heel veel gezien.Maar wat ik vandaag heb gezien was weer erg indrukwekkend.
Het eerste gedeelte waar we gingen kijken was een soort van ziekenhuis waar mensen zich kunnen laten testen op AIDS. Het was er erg druk met kinderen maar ook met ouderen. Ze hadden er ook bedden waar zieke mensen op lagen en een laboratorium om de testen te doen. Het 2e gedeelte was het weeshuis. Hier zitten zo’n 50 kinderen. Je hebt er een slaap, woon en speel gedeelte. Het zag er allemaal heel mooi, rustig en leuk uit voor de kinderen. Veel kinderen voelen zich daar gelukkig. Ze waren helaas naar school toen wij er waren.
Maar dit was nog niet alles….In het weeshuis heb je ook een gedeelte waar de kinderen liggen die dood gaan “the dying room”. Deze kinderen zitten in hun laatste stadium van AIDS. Verschrikkelijk beeld om te zien. Je hebt het beeld vast wel eens op televisie gezien, maar om het zo in het echt te zien doet veel met je. Het eerste kindje was een meisje van twee jaar, had vorige week nog in coma gelegen en was echt vel over been. Ik zou het liefst het meisje meenemen en haar in Nederland goede medicijnen geven, maar zo heb ik vaker gezeten in die vier maanden dat ik hier was en dat kan gewoon niet, ik weet het….. In de andere kamer lagen de meisjes, hier lagen ongeveer tien meisjes. In de andere kamer lagen de jongens, dit waren er twee, gisteren was er één overleden…We hebben hier geen foto’s gemaakt, dat wilden ze liever niet en dat is heel begrijpelijk.
Weer beelden die ik op mijn netvlies zitten en niet meer weg gaan, maar het is goed om deze kant van de wereld te zien….

Ik zou eigenlijk vandaag nog naar het ziekenhuis in st. Thérèse gaan, maar dat heb ik toch maar even overgeslagen….Ik ga volgende week wel weer. Ik heb de kindjes van school gehaald en hebben lekker relaxt in het zwembad gezwommen, even rustig aan doen en alle beelden relativeren. Straks gezellig weer uiteten en even uit!
Verder gaat alles goed hoor met ons :-). Vermaken ons nog steeds erg goed! Morgen pianoconcert van Gitana en zondag naar strand Assini.

Hebben jullie een beetje de koninginnedag overleefd? Fijn weekend en tot de volgende update!

Liefs Sonna ( zoals de meeste mensen mijn naam hier uitspreken als ze geen Suzan zeggen ;-) ) en natuurlijk ook van mijn ouders en de Fam. Bal

P.S. ik heb er eindelijk de foto's van de wijk erbij gezet, hier is de kleding naar toe gegaan

  • 02 Mei 2008 - 20:33

    Judith:

    Hoi Sanne!

    Jee wat een verhaal zeg..vooral het gedeelte over the dying room..vreselijk gewoon..Ik kan me voorstellen als je dat hebt gezien dat je dat niet zo snel meer van je netvlies af krijgt!

    Hebben je pa en ma het naar hun zin?

    Tot je volgende update!

    Liefs, Judith

  • 02 Mei 2008 - 21:11

    Sofie:

    Sen!
    Goed om weer van je te horen, maar wat een treurige verhalen allemaal zeg! Die kleren die die vrouw aan heeft lijkt wel heel veel op die wij aanhadden met carnaval ;). Toen je zei dat Gitana ging optreden moest ik gelijk denken aan Pritty (of hoe je de naam ook schrijft) geeft zij ook een optreden, haha! Geniet er nog van, nog maar 1 weekje. Ben wel blij als je ik weer kan zien hoor, heb vaak moment dat ik denk was Sèn er maar bij!
    Kus kus Soof

  • 03 Mei 2008 - 17:31

    Nellie:

    Hoi Sanne

    Nou meid wat een verhaal ,,,maar hoe zijn Pa en Ma eronder???

    Want Jolan ik denk na al de verhalen van SAnne je dit niet zo had voor kunnen stellen meid als je thuis ben hoor ik alles wel,,,maar dat jullie een cultuur shock kregen nou daar kan ik inkomen

    Liefs en een knuf voor allemaal

    Nellie en Jan

  • 03 Mei 2008 - 18:31

    Carla Poppe.:


    Dag Sanne en natuurlijk Cor en Yolanda,
    leuk om weer iets van jullie te horen. Ik kan me goed voorstellen dat de beelden van de zieke kinderen in het echt veel harder aankomen dan op t.v.

    En leuk weer, de foto's erbij. Zit eigenlijk te wachten op een foto van jou, Jolan, waarop je dansles krijgt en soepel met de heupen draait.:>)

    Groetjes van ons allemaal hier en tot gauw.

  • 03 Mei 2008 - 19:12

    Linsey:

    heey sen, wat een zielig verhaal zeg! Echt erg om dat allemaal te zien, maar wel realiteit. Ik vind het knap van je!

    Hier is ook voor de rest rustig en ik blijf vanavond zelfs thuis;)

    liefs

  • 03 Mei 2008 - 23:15

    Tante Mariet:

    Hoi Sanneke, broertje en schoonzusje,

    Wat toch in en in triest als ik je verhaal weer lees en de foto's daarvan zie.
    Zit in vanmorgen nog te klagen tegen m'n overbuurvrouw dat ik ons huis toch wel erg groot vind om bij te houden!
    Waar gaat het dan weer over hé? Schaam me diep!

    Dikke pakkert van ons allemaal.

  • 03 Mei 2008 - 23:19

    Tante Mariet:

    Ben ik nog even. Ik print alles weer uit voor oma, alleen de foto's lukken niet. Kreeg vorige keer linksboven op de foto een printertje maar nu niet. Ben een leek dus zal het nog even navragen bij Anouk of Sjoerd. Hoop dat het nog gaat lukken, want foto's vind oma altijd erg leuk zoals je weet.

    Groetjes en tot schrijfs!!!!!!

  • 04 Mei 2008 - 05:12

    Wouter:

    He Sen,

    Heftig zeg, Ik dacht dat Brigitte en ik het de afgelopen dagen even zwaar hadden (Tas gestolen met alles erin in Maleisie). Maar dan zie je wel hoe goed wij het eigenlijk hebben.

    veel plezier en geniet van je reis met je ouders

    X je wouter

  • 04 Mei 2008 - 07:59

    Linda Poppe:

    Hallo Sanne,

    Leuk om weer wat lezen op je site. Ik merk dat je in deze korte periode alweer veel heb meegemaakt.
    Hopelijk gaat het met je pa en ma ook allemaal goed.

    Nog veel plezier daar en ik hoop dat je niet alleen nare dingen meemaakt maar ook nog leuke ervaringen opdoet.
    Ik blijf met veel plezier je verhaaltjes lezen dus blijf zeker updaten.

    Groetjes aan je vader en moeder.

    Hans en Linda

  • 04 Mei 2008 - 10:33

    Marieke:

    He chickie.
    Ik zou er gewoon zelf bijna tranen van in me ogen krijgen. Ik vind het echt erg knap dat je daar bent, allen leert ervaren, maar toch gewoon Sanne blijft!
    Ik vind het ook echt weer heerlijk om je verhalen te lezen!
    Verder hier heb ik niet zo heel veel beleefd. Veel opgetreden en veel gewerkt. Feestjes komen andere keer wel weer!
    Geef maar een hele dikke kus aan je papa en mama.
    Tot snel liefie! En geniet er nog maar even heerlijk van daar. Voor je het weet zit je weer aan de rose hierzo!
    Xje!

  • 04 Mei 2008 - 21:30

    Leonie:

    Hey lieverds,

    Weer een mooi verhaal geschreven. Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en vooral de foto's maken het allemaal wat levendiger. Mama als 'la mere blache' die een soort pap uitdeelt aan de kinderen is erg mooi om te zien. En achterin zie je papa ook duidelijk genieten. Nog een fijne week komende week en tot vrijdag wanneer ik jullie weer op kom halen.

    Dikke kus,

    Leonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ivoorkust, Abidjan

Mijn tweede reis

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2011

Laatste verhaal

15 December 2010

Vakantie

19 November 2010

Masai Mara

06 November 2010

Mijn ouders en zus zijn hier!!

18 Oktober 2010

Animal orphanage
Sanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 85686

Voorgaande reizen:

03 September 2010 - 14 Januari 2011

Mijn tweede reis

Landen bezocht: